Leveringsbetingelser for privatkunder
Leveringsbetingelser for privatkunder
INDHOLD
Generelle bestemmelser
Forholdet mellem Kunden og Netselskabet
Levering | Kvalitet
Måling | Måledata | Afregning | Regulering
Betalingsbetingelser | Priser
Sikkerhedsstillelse
Misligholdelse
Leveringshindringer | Force majeure
Erstatningsansvar
Leveringsforholdets løbetid | Opsigelse | Flytning | Ophør
Kommunikation og meddelelser
Uoverensstemmelser
Lovvalg og værneting | Domstolsprøvelse
Ændringer i Aftalen og Leveringsbestemmelserne
1. Generelle bestemmelser
Enkel Energi ApS (CVR-nr. 44925702) benævnes i det følgende Elleverandøren.
Disse Leveringsbetingelser (herefter ”Leveringsbetingelserne”) gælder for alle elleverancer inklusive netydelse (distribution) fra Elleverandøren, hvor elleverancerne hovedsageligt er bestemt til ikke-erhvervsmæssig anvendelse for Kunden, medmindre andet fremgår af Aftalen med Kunden. Leveringsbetingelserne udgør en integreret del af Aftalen. Hvis der er uoverensstemmelser mellem bestemmelserne i Aftalen og disse Leveringsbetingelser, har Aftalens bestemmelser forrang.
1.1 Fortrydelsesret
Ved aftaler om fjernsalg og aftaler indgået uden for Elleverandørens forretningssted kan Kunden fortryde Aftalen inden 14 dage fra Aftalens indgåelse (fortrydelsesret). For at udnytte denne ret, skal Kunden inden for de 14 dage give Elleverandøren en klar besked om, at Kunden ønsker at fortryde Aftalen.
2. Forholdet mellem Kunden og Netselskabet
Det er en forudsætning for Elleverandørens levering af elektricitet til Kunden, at Kunden har en aftale om tilslutning til det kollektive elforsyningsnet med sit lokale Netselskab.
Forholdet mellem Kunden og det lokale Netselskab er reguleret af Netselskabets til enhver tid gældende tilslutningsbestemmelser. Netselskabet forestår transport af den leverede energimængde fra højspændingsnettet og til forbrugsstedet. I forhold til sit lokale Netselskab skal Kunden især være opmærksom på følgende vilkår:
a) Netselskabet har ansvaret for en tilfredsstillende spændingskvalitet og kan afbryde elforsyningen i tilfælde af nødvendige arbejder på det kollektive elforsyningsnet;
b) Kunden skal give Netselskabet uhindret adgang til Elanlæg, herunder Elmåler, og Elinstallationer på Kundens ejendom i forbindelse med eftersyn, afprøvning, aflæsning, kontrol, reparation og udskiftning af Elanlæg mv. samt afbrydelse af elforsyning;
c) Er elforsyningen til Kundens ejendom blevet afbrudt, og skal der ske genåbning, skal Kunden sørge for, at alle elektriske apparater på Kundens ejendom er slukkede, inden genåbningen finder sted;
d) Netselskabet kan til enhver tid foretage kontrolaflæsning af Elmåler og hjemhente forbrugsdata;
e) Kunden skal straks underrette Netselskabet, hvis der er tegn på, at Elmåleren viser forkert;
f) Kunden kan få oplysning om Netselskabets behandling af personoplysninger på Netselskabets hjemmeside eller i Tilslutningsbestemmelserne. Netselskabet bruger personoplysninger for at kunne levere sikker og pålidelig forsyning af elektricitet til alle Kunder. Netselskabet behandler bl.a. personoplysninger, når det varsler afbrydelser, foretager målerbytter eller måler Kundens elforbrug.
Elleverandøren har fuldmagt til at repræsentere Kunden i forbindelse med et potentielt leverandørskiftet over for Energinet og Kundens Netselskab.
3. Levering | Kvalitet
Elleverancen er inklusive balancekraft. Det betyder, at Kunden til enhver tid kan aftage el efter øjeblikkeligt behov. Elleverandøren har dog ret til midlertidigt at ophøre med leverancen i de tilfælde, hvor Netselskabet afbryder forsyningen. Elleverandøren leverer den aftalte energimængde på det overordnede højspændingsnet i Kundens prisområde (øst henholdsvis vest for Storebælt). Elkvaliteten skal opfylde de til enhver tid gældende kvalitetsspecifikationer i Netselskabets betingelser. Kunden underretter Elleverandøren om forhold, der kan have betydning for Elleverandørens levering fx forestående større ændringer i Kundens forbrug, ændring af adresse eller lignende.
4. Måling | Måledata | Afregning | Regulering
Netselskabet er ansvarlig for måleudstyret og indestår for målingernes korrekthed. Hvis Kunden eller Elleverandøren får mistanke om, at de gennemførte målinger ikke er korrekte, retter Elleverandøren om nødvendigt henvendelse til Netselskabet med henblik på en afklaring. Kunden skal acceptere efterregulering af regningerne som følge af forsinket modtagelse af forbrugsdata eller Netselskabets korrektion af måledata efter målefejl. Hvis måledata ikke foreligger eller er fejlbehæftede, afregnes Kunden ud fra et beregnet forbrug baseret på tidligere forbrug på aftagestedet og Kundens tilsluttede brugsgenstande.
Elleverandøren afregner elleverancen enten forud eller bagud i forhold til Kundens faktiske forbrug eller som en kombination af de to afregningsformer. Endelig afregning sker på grundlag af det faktisk målte elforbrug, når Elleverandøren har modtaget måledata fra Netselskabet.
5. Betalingsbetingelser | Priser
Alle priser for elektricitet og netydelse, herunder netabonnement, inklusive skatter og afgifter angives og afregnes i den i Danmark benyttede møntenhed. Regninger fra Elleverandøren er påført oplysning om sidste rettidige betalingsdato samt hvortil, betaling skal ske. Hvis betaling sker efter sidste rettidige indbetalingsdato, er Elleverandøren berettiget til at beregne renter af betalingskravet i overensstemmelse med Rentelovens regler. Elleverandøren opkræver ligeledes gebyrer for rykkerskrivelser og andre nødvendige omkostninger til inddrivelse af restancer.
Oplysninger om aktuelle priser, tariffer, gebyrer m.v. fremgår af Elleverandørens hjemmeside, [https://www.enkelenergi.dk], og udleveres i øvrigt efter anmodning ved henvendelse til Elleverandøren.
Elleverandøren har ret til at regulere priserne i overensstemmelse med Leveringsbetingelsernes pkt. 14.
5.1 Gebyrer
Elleverandøren anvender bl.a. følgende typer af gebyrer som led i håndteringen af Aftalen:
Afbrydelses- og genåbningsgebyrer
Betalingsgebyrer
Rykker- og inkassogebyrer
Betalingsaftalegebyrer
De aktuelle gebyrer kan findes på Elleverandørens hjemmeside, [https://www.enkelenergi.dk/gebyrer]. Bemærk at de fleste gebyrer opkræves pr. registreret elmåler.
5.2 Modregning
Elleverandøren kan foretage modregning med ethvert forfaldent tilgodehavende og enhver forfalden gæld, som Kunden måtte have til Elleverandøren eller til selskaber, som Elleverandøren er koncernforbundet med (dog ikke elnetselskab).
6. Sikkerhedsstillelse
Hvis der er særlig grund til at forvente manglende betalingsevne eller betalingsvillighed hos Kunden, kan Elleverandøren stille krav til Kunden om kontant depositum, anfordringsgaranti fra Kundens bank eller anden tilfredsstillende sikkerhed som vilkår for at indgå en Aftalen eller som vilkår for fortsat levering under Aftalen. Sikkerhedens størrelse må ikke overskride Elleverandørens risiko i det konkrete tilfælde og kan højst udgøre et beløb svarende til 5 måneders betaling.
7. Misligholdelse
Hvis en Part misligholder sine forpligtelser i henhold til Aftalen væsentligt, har den anden Part ret til at ophæve Aftalen med øjeblikkelig virkning, jf. pkt. 10.4 og 10.5.
8. Leveringshindringer | Force majeure
I tilfælde af force majeure suspenderes Elleverandørens og Kundens forpligtelser overfor hinanden i henhold til disse betingelser og/eller særskilt aftale, så længe force majeure består. Force majeure forholdet skal søges overvundet hurtigst muligt. Den berørte Part skal straks skriftligt orientere den anden Part om forholdet og oplyse om, hvornår det forventes afhjulpet.
9. Erstatningsansvar
Parterne er erstatningsansvarlige efter dansk rets almindelige regler, medmindre andet er fastsat i disse Leveringsbetingelser eller i Aftalen mellem Parterne.
10. Leveringsforholdets løbetid | Opsigelse | Flytning | Ophør
10.1 Løbetid
Aftalen er tidsubegrænset og løber indtil den opsiges.
10.2 Opsigelse
Der er ingen binding på elaftalen og kan opsiges med én måneds varsel til en måneds udgang,
11. Kommunikation og meddelelser
Kunden kan modtage meddelelser fra Elleverandøren via telefon, brev, mail og anden elektronisk post (herunder betalingsservice og sms).
Meddelelser fra Elleverandøren til Kunden om Aftalen sendes til den mail, Kunden har oplyst. Sådanne meddelelser vedrører fx ordrebekræftelser, varslinger om ændringer, jf. Leveringsbetingelsernes pkt. 14, servicemeddelelser, regninger, betalingspåmindelser og rykkere.
12. Uoverensstemmelser (kundeklager)
12.1 Elleverandørens kundebehandling
Kunden har krav på klagebehandling af god standard fra Elleverandøren. Behandlingen af en klage skal ske hurtigst muligt.
12.2 Energiankenævnet
Hvis Kunden fortsat er utilfreds, eller hvis Kunden ikke har modtaget svar på sin henvendelse inden én måned, kan Kunden klage over Elleverandøren til:
Ankenævnet på Energiområdet
Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby
Telefon 41 71 50 00
post@energianke.dk
www.energianke.dk
12.3 Den fælleseuropæiske klageportal
EU-Kommissionens online klageportal (OTB) kan også anvendes ved indgivelse af en klage.
13. Lovvalg og værneting | Domstolsprøvelse
Tvister mellem Kunden og Elleverandøren afgøres efter danske retsregler, herunder mangelreglerne i Købelovens forbrugerafsnit. Sager mod Elleverandøren med relation til disse Leveringsbetingelser eller Aftalen mellem Parterne anlægges som udgangspunkt ved Retten i Københavns Byret.
14. Ændringer i Aftalen og Leveringsbestemmelserne
Elleverandøren forbeholder sig retten til at ændre i de oplysninger, som Elleverandøren i medfør af Forbrugeraftalelovens § 8, stk. 1, jf. § 9, stk. 2, skal give til Kunden inden Aftalens indgåelse.
Elleverandøren kan ændre priser, gebyrer og andre vilkår i denne Aftale i følgende situationer:
Til dækning af udefrakommende omkostninger forbundet med Elleverandørens levering af sine ydelser i henhold til aftalen, såsom afgifter og omkostninger til netselskaber, banker, postdistributionsselskaber eller lignende;
For at imødekomme inflation regnet fra den 1. januar 2017 (indeks 100);
Ved ændret lovgivning, regulering eller praksis;
Ved produktændringer;
For at skabe incitament til at reducere/ændre energiforbruget eller incitament til en mere effektiv kundeadfærd i forbindelse med administration af aftalen.
Ændringerne iværksættes med forudgående varsel i overensstemmelse med gældende lovgivning.